[cat] Per la importància del camí que anem fent,per aturar-nos durant el trajecte a observar,endavant, endarrere i als costats,per caminar,de tant en tant,a un ritme diferent del que estem acostuma/des a fer-ho,per no repetir la costum si no ens va bé,per il·lusionar-nos cada dia. Actualment fent camí als Països Baixos.

dimecres, 10 de desembre del 2014

Brownie crudo - Brownie cru

[ESP] Probé un brownie parecido a este en un festival en el que trabajé este verano. Allí aprendí qué quería decir raw.  Una gente que tenía una parada de Raw food (comida cruda), lo hacía, y también tenían otras cosas que creo que tuvieron mucho éxito.  Era una pareja y acaban de abrir un espacio aquí en Nijmegen (ayer mismo) en el que sirven comida cruda y vegana.  Se llama Crudo Nijmegen.

A los días de haber probado, me llegó la receta de uno de parecido, no recuerdo cómo, pero buscando llegué a la receta del Raw Brownie de la web Danzas y Fogones.  

La tenía guardada, y este domingo encontré cacao puro sin azúcar muy bien de precio y decidí hacerla, adaptándola a lo que tenía.

Aquí os dejo la que yo hice:

Ingredientes:
- 100 gramos de avellanas tostadas (puse dos o tres nueces)
- 70 gramos de cacao en polvo sin azúcar
- 220 gramos de albaricoques secos al natural (que son más oscuros de color)
- 3 cucharadas de jarabe de arce
- 40 gramos de cacaos crudos (sin toscar y sin sal)

Instrucciones:
1.- Poner las avellanas y nueces en la picadora (si tienes robot de cocina es más fácil y rápido) hasta que estén completamente picadas.
2.- Añadir el cacao y continuar picando para que se integren los diferentes ingredientes.
3.- Añadir los albaricoques poco a poco (yo los había cortado antes a trocitos muy pequeños).
4.- Añadimos las tres cucharadas de jarabe de arce y continuamos picando.
5.- Pasamos todos los ingredientes en un bol y continuamos triturando con la batidora.  La consistencia es entre grumos duros y una masa pegajosa.  Con la batidora hace falta paciencia e irlo haciendo poco a poco. 
6.- Si vemos que falta consistencia, se puede añadir un poco de jarabe de arce o albaricoques.
7.- Finalmente picamos aparte los cacaos (yo los tosté un poco en una sartén).  Y se añaden a la masa principal.  Se continúa triturando con la batidora.  Cuando se le puede dar forma se pone todo en el molde que se quiera y se va aplanando con una cuchara de madera.  Cuando el brownie empieza a coger forma se puede añadir un poco de jarabe de arce y repartirlo bien por encima (yo lo peiné con un tenedor).
Después se cubre con cacao.  Se deja reposar (si se quiere en la nevera) un mínimo de una hora y ¡ya se puede comer!

Está buenísimo acompañando un té de arroz y maíz tostado o cualquiera que tengáis a mano.

¡Que lo disfrutéis! 

[CAT] Vaig tastar un brownie semblant a aquest a un festival al que vaig treballar aquest estiu.  Allà vaig aprendre què volia dir raw.  Una gent que hi tenia una paradeta de Raw food (menjar cru), el feia, i també tenien altres coses que crec que van tenir molt d'èxit.  Era una parella i acaben d'obrir un espai aquí a Nijmegen (ahir mateix) on serveixen menjà cru i vegà, Es diu Crudo Nijmegen.

Al cap d'uns dies d'haver-lo tastat, em va arribar la recepta d'un de semblant, no recordo com, però buscant vaig arribar a la recepta del Raw Brownie de la web Danzas y Fogones.

La tenia guardada, i aquest diumenge vaig trobar cacau pur sense sucre molt bé de preu i vaig decidir fer-la, adaptant-la al que tenia.  

Aquí va la que jo vaig fer:

Ingredients:
- 100 grams d'avellanes torrades (hi vaig posar dues o tres anous)
- 70 grams de cacau en pols sense sucre
- 220 grams d'albercocs secs al natural (que són més foscos de color)
- 3 cullerades de xarop d'atzavara
- 40 grams de cacaus crus (sense torrar i sense sal)

Instruccions:
1.- Posar les avellanes i nous a la picadora (si tens robot de cuina és més fàcil i ràpid) fins que estiguin completament picades.
2.- Afegir el cacao i continuar picant perquè s'integrin els diferents ingredients.
3.- Hi afegim els albercocs poc a poc (jo els havia tallat a tallets molt petits abans).
4.- Hi afegim les tres cullerades de xarop d'atzavara i continuem picant.
5.- Passar tots els ingredients a un bol i continuar triturant amb una batedora.  La consistència és entre grumolls durs i una massa enganxosa.  Amb la batedora cal tenir paciència i anar-ho fent a poc a poc. 
6.- Si veiem que li falta consistència, es pot afegir una mica de xarop d'atzavara o d'albercocs.  
7.- Finalment piquem apart els cacaus (jo els vaig torrar una mica a una paella).  I s'afegeixen a la massa principal.  Es continua triturant amb la batedora.  Quan se li pot donar forma es posa al motlle que es vulgui i es va aplanant amb una cullera de fusta.  Quan el brownie comença a agafar forma, s'hi pot afegir un raget de xarop d'atzavara i repartir-lo bé per sobre (jo el vaig pentinar amb una forquilla).  Després es cobreix amb cacau.  Es deixa reposar (si es vol a la nevera) un mínim d'una hora i ja es pot menjar!  

És boníssim acompanyant un te d'arròs i blat de moro torrat o qualsevol que tingueu a mà.

Que el disfruteu!

dimarts, 2 de desembre del 2014

Conversa de veïns - Conversación de vecinos


[ESP] Llego a casa, aparco la bici y saco las cosas que llevo en las alforjas.  Hace frío, unos tres grados.  Miro en en buzón des de fuera de la puerta principal y hay una cajita, imagino que con el libro que esperab.a  Abro la puerta y veo al vecino, un señor mayor al que aún no he saludado más allá de hola y adiós.  Dejo las bolsas en el suelo y me presento.  Alargamos las manos para saludarnos y me dice: "ah si, del piso..."; se piensa el número...y yo me avanzo y lo digo.  Nos presentamos, nos hacemos las típicas preguntas y comentarios de nuevos vecinos y me pregunta si me gusta vivir en este vecindado y si me gusta la ciudad.  Cruzamos cuatro palabras más.  En holandés.  Aún no puedo profundizar en las conversaciónes pero me gusta ver dónde estoy ahora, después de 11 meses y todo lo que voy conociendo.  Hoy, cuando he hablado con otras personas, sólo lo he hecho en holandés, y muy pocas palabras en inglés.  A veces me juzgo o siento que no estoy siendo todo lo que realmente soy, al no poder hablar en mi lengua.  Ahora también decido tratarme con cariño y valorar lo que sí que puedo expresar con lo que voy aprendiendo día a día.  



[CAT] Arribo a casa, aparco la bici i trec les coses que porto a les alforges.  Fa fred, uns tres graus.  Miro la bústia des de fora de la porta principal i hi ha una capseta, imagino que amb el llibre que esperava.  Obro la porta i veig el veí, un senyor gran al que encara no he saludat més enllà d'hola i adéu.  Deixo les bosses a terra i em presento.  Allarguem les mans per saludar-nos i em diu:"ah si, del pis..."; es pensa el número...i jo m'avanço i el dic.  Ens presentem, ens fem les típiques preguntes y comentaris de nous veïns i em pregunta si m'agrada viure a aquest veïnat i si m'agrada la ciutat.  Creuem quatre paraules més.  En holandès.  Encara no puc aprofundir en les converses però m'agrada veure on estic ara, després d'11 mesos i tot el que vaig coneixent.  Avui, quan he parlat amb altres persones, només ho he fet en holandès, i molt poques paraules en anglès.  A vegades em jutjo o sento que no estic sent tot el que realmente sóc, al no poder parlar amb la meva llengua.  Ara també decideixo tractarme amb cariño y valorar el que si que puc expresar amb el que vaig aprenent dia a dia.  



dilluns, 1 de desembre del 2014

Posar consciència en l'alimentació - Poner consciencia en la alimentación

del web: www.ecorganicweb.com/
[ESP] Hoy me ha llegado este vídeo sobre el "Mindful eating" (alimentación consciente).  La relación alimentación-emociones es algo de lo que se habla ya hace años y se puede encontrar información en muchos libros y páginas web. 

Algunas de las ideas principales son las siguientes:
"(...) Parte de la meditación es ralentizar (...) sentir realmente lo que nos llega a nuestros sentidos: qué sentimos, qué sentimos, qué vemos, qué olemos, qué probamos...(...)".
"(...) Esta práctica es muy importante en este siglo, ya que comemos rápido y mientras nos movemos, haciendo otras tareas, mirando el teléfono, leyendo el diario...(...)".
"(...)Es muy importante la consciencia en la comida y preguntarnos de dónde vienen los alimentos(...)".
"(...) La próxima vez que comas, prueba de bajar tu ritmo, pon atención a los sabores, texturas y olores (...)". 
Lo que a me sirvió hace un tiempo para no tener (a veces) dolor de barriga después de haber comido (que se alargaba durante un buen rato), fue poner consciencia en la cantidad de alimentos que comía.  El hecho de no quedarme del todo llena y parar antes me ha ayudado mucho a no tener aquella sensación de dolor de "no poder más".  Me di cuenta que muchas veces, comía sin tener hambre, y en cierta manera, esto es un maltrato que nos hacemos a nuestro cuerpo.  
Pocas veces tiro comida, y una de las maneras es llenar menos el plato o guardarme lo que no me he comido para la próxima comida.  

La cuestión no es tanto preocuparnos por la imagen, sino por la salud y por ingerir alimentos que realmente nos nutran.  De esta manera también disfruto comiendo un poco de chocolate negro lo más puro posible, hago repostería sin azúcar (o con poco) utilizando otros ingredientes que endulzan (como la manzana o la zanahoria), etc, cuando me apetece. De vez en cuando veo venir las ganas de comer alguna cosa cargada de glutamato y a veces me doy el capricho y otras no.   

Aquí un texto corto relacionado con el tema:

El silencio y la comida
"Comer en silencio, aunque sólo sea durante unos minutos, es una práctica muy importante.  Nos mantiene alejados de todas las distracciones que pueden impedirnos sentir realmente la comida.  Durante los primeros cinco o diez minutos, luego de sentarnos a la mesa, es maravilloso comer en silencio.  El cosmos entero ha participado para ofrecernos lo que estamos comiendo, y alguien se ha pasado una hora o más cocinándola.  Sería una lástima si no la ingiriéramos siendo plenamente conscientes de ello".  
Thich Nhat Hanh

Sílvia Font Jansà -Terapeuta Gestalt-
sfjansa@gmail.com



[CAT] Avui m'ha arribat aquest video sobre "Mindful eating" (alimentació conscient).  La relació alimentació-emocions és algo del que es parla ja fa anys i es pot trobar informació a molts llibres i pàgines web.

Algunes de les idees principals són les següents: 
"(...) Part de la meditació és ralentitzar (…) sentir realment el què ens arriba als nostres sentits: què sentim, què veiem, què olorem, què tastem…(...)"
"(...) Aquesta pràctica és molt important en aquest segle, ja que mengem ràpid i mentre ens movem, fent altres tasques, mirant el telèfon, llegint el diari… (...)".
"(...) És important la consciència en el menjar i preguntar-nos d'on vénen els aliments (...)".
"(...) La propera vegada que mengis, prova de baixar el teu ritme, posa atenció als gustos, textures i olors (...)".
El que a mi em va servir fa un temps per no tenir (a vegades) mal de panxa després d'haver menjat (que s'allargava durant una bona estona), va ser posar consciència en la quantitat d'aliments que menjava.  El fet de no quedar-me del tot tipa i parar abans d'hora m'ha ajudat molt a no tenir aquella sensació de dolor de "no poder més".  Me'n vaig adonar que moltes vegades, menjava sense tenir gana, i en certa manera, això és un maltracte que ens fem al nostre cos.  

Poques vegades llenço menjar, i una de les maneres és omplir menys el plat o guardar-me el que no m'he menjat pel proper àpat. 

La qüestió no és tant preocupar-nos per la imatge, sinó per la salut i per ingerir aliments que realment ens nodreixen.  D'aquesta manera també gaudeixo menjant una mica de xocolata negra el més pura possible, faig rebosteria sense sucre (o amb poca) utilitzant altres ingredients que endolceixen (com la poma o la pastanaga), etc, quan em ve de gust.  De tant en tant veig venir les ganes de menjar alguna cosa carregada de glutamat i a vegades em dono el capritx i d'altres no.

Aquí un text curt relacionat amb el tema: 

El silencio y la comida
"Comer en silencio, aunque sólo sea durante unos minutos, es una práctica muy importante.  Nos mantiene alejados de todas las distracciones que pueden impedirnos sentir realmente la comida.  Durante los primeros cinco o diez minutos, luego de sentarnos a la mesa, es maravilloso comer en silencio.  El cosmos entero ha participado para ofrecernos lo que estamos comiendo, y alguien se ha pasado una hora o más cocinándola.  Sería una lástima si no la ingiriéramos siendo plenamente conscientes de ello".  
Thich Nhat Hanh

Sílvia Font Jansà -Terapeuta Gestalt-
sfjansa@gmail.com

diumenge, 30 de novembre del 2014

Pequeños momentos del día - Petits moments del dia

[ESP] ¿Cuáles son los pequeños momentos de la vida que te hacen estar bien? Aquellos momentos que paras, enfocas el momento, pones consciencia y te das cuenta de que estás disfrutando del momento, de ti, de la compañía si estás con alguien, de lo que estás viendo, oliendo, escuchando, notando.  Cada momento con todas las cosas que lo componen.
A veces en el día a día entramos en el ritmo de las cosas que tenemos que hacer sin poner demasiada consciencia.  A veces actuamos (de actuar, de vivir, de acción) por inercia.  Parece que pasen los días y no hayas tenido ratos para ti, o para disfrutar.
Como dice la imagen de más abajo: “La vida está hecha de pequeños momentos a 0€”.
Algo que ayuda, una herramienta que tenemos en nuestras manos y que la podemos usar (sólo es una cuestión de decisión) es parar, un rato al día, sentarse sin hacer nada, en una silla o en un cojín, como te pida el cuerpo.  Si quieres le puedes llamar meditación, sino no.  La cuestión es parar y no hacer nada.  Es difícil, pero si lo haces y puedes evitar juzgarte por no estar haciendo nada, conectar con la respiración y reposar en ti, después te lo agradecerás.
Otra cosa que a mi me sirve y me llena, es en algún momento, espontáneamente y cuando noto alguna sensación agradable, poner el foco y valorar el momento y la experiencia que estoy viviendo.  Son cosas pequeñas, o grande, solos o acompañados.
Comparto es te video, porque ha sido uno de estos momentos de hoy, i también de esta semana.
Hace unos días estaba en casa.  En la calle empezaba a llover y parecía hacer frío y al cabo de un rato había quedado en el supermercado para ir a comprar, con mi compañero.  Oí música que venía de la calle, miré por la ventana, y ví que debajo de unos porches de una tienda había dos o tres chicos tocando una guitarra, se oía algo de percusión y cantaban.  Tenían mucha energía, hacían música folk, no sabría que etiqueta poner-les…algo tipo Kings of Convenience.  Fue uno de estos momentos!
Al ir al supermercado, los vi de pasada con la bici, en unos porches de otra calle del centro de la ciudad, y al volver juntos de hacer la compra seguían allí.  Con el frío que hacía era agradable que hubiera  gente tocando por la calle y haciendo el frío, menos frío, cálido. 

Hoy esta tarde, volvían a estar en otra calle comercial.  Me he parado, éramos bastante gente escuchándolos y disfrutando el momento.  Les he dejado una moneda como casi siempre que alguien que hace música en la calle me emociona (y me pasa a menudo porque la música para mi tiene este poder). 
Agradezco este, junto con otros momentos del día de hoy.
¿Cómo es esto para ti en tu día a día? Paras a pensar y sentir, notas dificultad, a días…? Si tienes ganas de compartir tu opinión conmigo, adelante!

Sílvia Font Jansà
Terapeuta Gestalt - sfjansa@gmail.com -


[CAT] Quins són els petits moments de la vida que et fan estar bé?  Aquells moments que pares, enfoques el moment, hi poses consciència i te n’adones que estàs gaudint del moment, de tu, de la companyia si estàs amb algú, del que estàs veient, olorant, escoltant, notant.  Cada moment amb totes les coses que el componen.

A vegades en el dia a dia entrem en el ritme de les coses que hem de fer sense posar-hi gaire consciència.    A vegades actuem (d’actuar, de viure, d’acció) per inèrcia.  Sembla que passin els dies i no hagis tingut estones per tu, o per disfrutar. 
Com diu la imatge: “La vida està feta de petits moments a 0€”.
Algo que ajuda, una eina que tenim a les nostres mans i que la podem fer servir (només és una qüestió de decisió) és parar, una estona al dia, seure sense fer res, a una cadira o a un coixí, com et demani el cos.  Si vols li pots dir meditació, sinó no.  La questió és parar i no fer res.  És difícil, però si ho fas i pots evitar jutjar-te per no estar fent res, conectar amb la respiració i reposar en tu, després t’ho agrairàs.
Una altra cosa que a mi em serveix i m’omple, és en algun moment, espontàniament i quan noto alguna sensació agradable, posar-hi el focus i valorar el moment i l’experiència que estic vivint.  Són coses petites, o grans, sols o acompanyats.
Comparteixo aquest video, perquè ha estat un d’aquests moments d’avui, i també d’aquesta setmana.
Fa uns dies estava a casa.  Al carrer començava a ploure i semblava que feia fred  i al cap d’una estona havia quedat al supermercat per anar a comprar, amb el meu company.  Vaig sentir música que venia del carrer, vaig mirar per la finestra, i vaig veure que sota dels porxos d’una botiga hi havia dos o tres nois tocant una guitarra, se sentia algo de percusió i cantaven.  Tenien molta energia, feien música folk, no sabria quina etiqueta posar-los-hi…algo tipus Kings of Convenience.  Va ser un d’aquests moments!
A l’anar al supermercat, els vaig veure de pasada amb la bici, a uns porxos d’un altre carrer del centre de la ciutat, i al tornar junts de fer la compra seguien allí.  Amb el fred que feia era agradable que hi hagués gent tocant pel carrer i fent el fred, menys fred, càlid.
Avui aquesta tarda, tornaven a estar a un altre carrer comercial.  M’he aturat, erem bastanta gent escoltant-los i disfrutant el moment.  Els he deixat una moneda com quasi sempre que m’emociono amb la música que algú fa al carrer (i em passa sovint perquè la música per mi té aquest poder). 
Agraeixo aquest, junt amb altres moments del dia d’avui.
Com és això per tu en el teu dia a dia? T’hi pares a pensar i sentir, notes dificultat, a dies…?  Si tens ganes de compartir la teva opinió amb mi, endavant!

Sílvia Font Jansà
Terapeuta Gestalt - sfjansa@gmail.com -

dilluns, 3 de novembre del 2014

Panellets

[cat] Aquest any hem fet una reinterpretació dels panellets.  Amb poca sucre (amb comparació amb la recepta tradicional), i morena.
[cast] Este año hemos hecho una reinterpretación de los panellets.  Con poco azúcar (en comparación con la receta tradicional) y moreno.  Los panellets son unos dulces, con base de almendra que se comen en Catalunya para la Castanyada, una fiesta que se celebra la noche del 31 de octubre, la vigilia de todos los santos.  Para mi es una de las fiestas tradicionales más bonitas del año.

Necessitem-Necesitamos:

288 gr. farina d'ametlla (harina de almendra) (He calculat les mesures en base a la quantitat de farina que tenia-He calculado las medidas en base a la cantidad de harina que tenía.
60 gr. sucre morè-azúcar moreno (he posat una part de sucre glaç-he puesto una parte de azúcar glacé)
1 moniato-boniato
1 ratlladura de llimona-ralladura de limón
Ou per pintar-huevo para pintar + 6 gotes d'aigua-gotas de agua



[cat] A part tot el que hi vulguis posar per decorar-los. Nosaltres n'hem folrat uns quants amb pinyons, uns altres amb una mica de cafè soluble i sucre i els altres els hem mig sucat en xocolata negra desfeta.  Es poden omplir amb codony, rebossar amb sèsam, coco, etc. 

[cast] parte todo lo que quieras poner para decorarlos.  Nosotros hemos rebozado unos cuantos con piñones, otros con un poco de café soluble y azúcar i los otros los hemos mojado (la mitad) en chocolate negro líquido.  Se pueden rellenar con membrillo, arrebozar con sésamo, coco, etc.


[cat]Es barregen tots els ingredients i s'amassen una estona.  Es deix reposar la massa una estona a la nevera.  


Es separen en tantes parts com tipus de panellets voleu fer.  Després es procedeix a fer les boles, de la mida que es vol havent barrejat la part de la massa amb el que s'hi vol afegir.  Finalment els que es vulgui (nosaltres només els de pinyons) es pinten amb el rovell d'ou.  S'enfornen uns 6 minuts (o una miqueta més, depenent del forn).  Més val que quedin una mica tous que massa torrats, perquè després s'endureixen.

[CAST] Se mezclan todos los ingredientes y se amasan un rato.  Se deja la masa un rato en la nevera.  Se separan en tantas partes como tipo de panellets queréis hacer.  Después se procede a hacer las bolas, de la medida que se quiere habiendo mezclado la parte de la masa con lo que se quiere añadir.  Finalmente los que se quieran (nosotros sólo los de piñones) se pintan con la yema del huevo.  Se fornean unos 6 minutos (o un poco más, dependiendo del horno).  Es preferible que queden un poco blandos que demasiado tostados, porque después se endurecen.

Receta reinterpretada de la web www.agar.cat i d'una recepta de la Carme Ruscalleda.


dissabte, 1 de novembre del 2014

El sol

[CAT] El sol cau, s'engrogueix,
com les fulles que ara pengen dels arbres 
o que ja fan de catifa del terra que avui ja està aixut.
Són grogues, carabasses, marrons, roges, verdes, les fulles.
El sol escup rajos que escalfen i donen vida.
Fan el verd de l'herba encara més verd del que és.

[ESP] El sol cae, amarillenta,
cómo las hojas que ahora cuelgan de los árboles
o que ya hacen de alfombra del suelo que hoy ya esta seco.
Son amarillas, naranjas,marrones, rojas, verdes, las hojas.
El sol escupe rayos que calientan y dan vida.
Hacen el verde de la hierba aún más verde de lo que es.

28/10/2014 - 16:10h.
Trayecto de tren de Nijmegen a Amsterdam



dimecres, 29 d’octubre del 2014

Taller sobre parejas mixtas-interculturales (Utrecht)

Los viernes 31 de octubre y 14 de noviembre estaré coordinando este taller en Utrecht.
Es muy interesante para mi la unión entre lo terapéutico y lo antropológico.  El autoconocimiento con el conocimiento del "otro".  El respeto por lo propio y por lo ajeno, teniendo en cuenta lo que me pasa delante de ello.

Más información en el enlace:
http://www.casalatina.nl/

Sílvia Font
Terapeuta Gestalt

Aprenentatge - Aprendizaje

Aprender a dejarse llevar por los pequeños momentos,
es un proceso.  Un aprendizaje.
Y aceptar que a veces una aún se engancha a cosas insignificantes,
es un trabajo.


Aprendre a deixar-se emportar pels petits moments,
és un proces.  Un aprenentatge.
I acceptar que a vegades una encara s'enganxa a les coses insignificants,
és una feina.

dimarts, 21 d’octubre del 2014

Pluja-Lluvia

[CAT] M'agrada l'abundància de la pluja.  Veure vaques i ovelles menjar herba mullada,
veure la terra fosca o clara, llaurada i enfangada.
Saber de les gotes que es van escorrent de fulles, vidres, cares, cabells.
I pedalar (deixant volar un roig pensament) ràpid i amb la calma de que arribaré quan arribi.
La pluja és vida.

[ESP] Me gusta la abundancia de la lluvia.  Ver vacas y ovejas comer hierba mojada,
Ver la tierra oscura o clara, labrada y enbarrada.
Saber de las gotas que van resbalando de hojas, cristales, caras y pelo.
Y pedalear (dejando volar un rojo pensamiento) rápido y con la calma de que llegaré cuando llegue.
La lluvia es vida.

dimarts, 7 d’octubre del 2014

Històries de vida - Historias de vida

(esp) Vivimos en un mundo en el que las personas nos movemos, y en el que tenemos derecho a movernos.
Donde hay guerras, no lejos de nuestra casa.  Donde el hecho de vivir lejos de la guerra y de verla por la fría pantalla del televisor o en los diarios nos hace poder olvidar que existen; per una necesidad de tirar adelante y no sentir las emociones que nos provocaría ser totalmente conscientes que no demasiado lejos hay personas que están disparando personas. 
Hoy en una dinámica en la clase de neerlandés, teníamos que reproducir la conversación que podríamos tener al llegar nuevos a una casa, con vecinos: nombre, procedencia, edad, composición de la familia, trabajo y aficiones, animales domésticos, etc.
Hemos compartido parte de quién somos.
Z. es de Israel, ya me lo había dicho hace alguna clase.  Vive en un núcleo cerca de aquí con su mujer y tienen tres hij@s, de 7, 9 y 11 años aproximadamente.   Llevan aquí un año y tres meses.  Él se dedica a una técnica que forma parte de la medicina tradicional china.  Trabaja dos días a la semana en Amsterdam, ya que me cuenta que hay una comunidad de israelitas y en algún otro sitio del país. 
Han llegado aquí porque tienen unos amigos que viven en los Países Bajos.  No són del mismo país.  Hace dos años les vinieron a visitar, se les empezó a dibujar y despertar el sueño (que quizá hacía mucho que tenían) de vivir lejos de donde las bombas y la guerra reaparecían cada cierto tiempo. 
Tomaron la decisión, la gran decisión de hacer realidad un futuro (y un presente) lejos del peligro que les había asustado días y noches, que quizá les había endurecido el corazón.
Esto lo pongo yo.
Me ha gustado poderlo escuchar, ver cómo se rompían y caían a trozos las posibles ideas que me había hecho al saber de qué país era.  Mi corazón se ha ablandado un poco más.  Qué belleza compartir historias de vida.  Siento agradecimiento.
Hemos terminado escuchando una canción en la que teníamos que rellenar algunas de las palabras a la letra transcrita.  El estribillo era pegajoso y la hemos tarareado.

(cat) Vivim a un món on les persones ens movem, i on tenim dret a moure’ns.  
On hi ha guerres, no lluny de casa nostra.  On el fet de viure lluny de la guerra i de veure-la per la freda pantalla de la televisió o als diaris ens fa poder oblidar que existeixen; per una necessitat de tirar endavant i no sentir les emocions que ens provocaria ser totalment conscients que no massa lluny hi ha persones que están disparant persones.
Avui a una dinàmica a la clase de neerlandés, haviem de reproduïr la conversa que podriem tenir a l’arribar nous a una casa, amb els veïns: nom, procedencia, edat, composició de la familia, feina i aficions, animals domèstics, etc.
Em compartit part de qui som.
El Z. és d’Israel, ja m’ho havia dit fa alguna classe.  Viu a un nucli a prop d’aquí amb la seva dona i tenen tres fill@s, de 7, 9 i 11 anys aproximadament.  Porten aquí un any i tres mesos.  Ell es dedica a una tècnica que forma part de la medicina tradicional xinesa.  Treballa dos dies a la setmana a Amsterdam, ja que m’explica que hi ha una comunitat d’israelians, i en alguna altra part del país.
Han fet cap aquí perquè tenen uns amics que viuen als Països Baixos.  No són del mateix país.  Fa dos anys els van venir a visitar, se’ls va començar a dibuixar i despertar el somni (que potser feia molt que tenien) de viure lluny don les bombes i la guerra reapareixen cada cert temps.  Van prendre la decisió, la gran decisió de fer realitat un futur (i un present) lluny del perill que els havia espantat dies i nits, que potser els havia endurit el cor.
Això ho poso jo.
M’ha agradat poder-lo escoltar, veure com es trencaven i queien a trossos les possibles idees que m’havia fet al saber de quin país era.  El meu cor s’ha estovat una mica més.  Quina bellesa compartir històries de vida.   Sento agraïment.
Hem acabat escoltant una cançó en la que havíem d’omplir algunes de les paraules a la lletra transcrita.  La tornada era enganxosa i l’hem acabat taral·lejant.

diumenge, 21 de setembre del 2014

Silla de mimbre y espontaneidad - Cadira de vímet i espontaneïtat

(esp) Salía de trabajar.  Iba con bicicleta, y casi al final de la calle vio una silla de mimbre, con un cojín blanco.  De lejos se visualizaba un cartel escrito en un papel tamaño din-A 4.  Ponía alguna cosa así como “Gratis.  Para llevar”.  Se acercó para ver si lo leía bien y por curiosidad de ver aquella silla en medio de la acera.
Una mujer, alta, de cerca los sesenta años se acercó.  Le dijo algo así como: “¿La quieres?.  Ella dudó, la quería, y también sabía que tendía a acumular.  A la vez, podía ir bien para el próximo piso, al que iban al cabo de pocos días.  Se sintió medio presionada y ella misma se presionó a responder.  Después de hablar de posibilidades sobre cuando la podía ir a recoger y de no saber si lo que le decía ella era que tenía otra de igual o que sólo tenía una, se vio con la bonita silla de mimbre de boca abajo, sobre la bicicleta.  Y con la mujer de pelo casi blanco diciéndole que la podía llevar fácilmente de aquella manera.  Poco a poco e imitando con precaución el estilo neerlandés de llevar todo lo que te puedas imaginar sobre la bicicleta, pedaleando, si hace falta, debajo de la lluvia, llegó a casa.
Había quedado el sábado, a las 9 de la mañana para ir a recoger la segunda silla, de mimbre, con cojín.
El sábado le fue bien levantarse temprano para ponerse en marcha.  Les quedaba hasta el día siguiente a la noche para poner en cajas todas las cosas que tenían en la casa de la luz, de ventanales grandes, y que les había acogido y facilitado los primeros meses en la ciudad grande y pequeña, cultural, agradable.
A las 9 y pocos minutos llamaba al número 35.  La mujer abría la puerta, diciendo en neerlandés que perfecto “¡las nueve precisas!”.  Tenía la segunda silla de mimbre con cojín en la habitación de cama individual de entrando a mano derecha.  En una de las primeras frases, ella le explicó que hablaba “un poco de Nederlands”.  Y la mujer de los Países Bajos dijo: “¿ eres de otro país?”.  Después de hablar un rato de pie al lado de la silla y con la porta abierta, las dos terminaron conversando sobre el color que dominaba en la sala de estar, sobre tener plantas fáciles de cuidar, sobre instantes de vida de la una y de la otra.  Una vez más se daba cuenta que la vida le había puesto delante aprender nuevos idiomas.  Y qué rico poderse comunicar y poder compartir una conversación y la riqueza humana en más de un idioma, sin dominarlos aún.

Volvió a casa, pedaleando con la silla de mimbre, esquejes de una planta fácil de cuidar y una pantalla cálida para una luz colgante.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(cat) Sortia de treballar.  Anava amb bicicleta, i casi al final del carrer va veure una cadira de vímet, amb un coixí blanc.  De lluny es visualitzava un cartell escrit en un paper mida din-A 4.  Hi posava alguna cosa com “Gratis.  Per emportar”.  S’hi va apropar per veure si ho llegia bé i per curiositat de veure aquella cadira al mig de la vorera.
Una dona, alta, de vora els seixanta anys es va apropar.  Li va dir alguna cosa així així com: “La vols?”.  Ella va dubtar, la volia, i també sabia que acostumava a acumular.  A la vegada, podia anar bé pel proper pis, al que anaven al cap de pocs dies.  Es va sentir mig pressionada i ella mateixa es va pressionar a contestar.  Després de parlar de possibilitats sobre quan la podia anar a buscar i de no saber si el que li deia ella era que en tenia una altra d’igual o que només en tenia una, es va veure amb la bonica cadira de vímet de cap per avall, sobre la bicicleta.  I amb la dona de cabell quasi blanc dient-li que la podia portar fàcilment d’aquella manera.  Poc a poc i imitant amb precaució l’estil Neerlandès de portar tot el que et puguis imaginar sobre la bicicleta, pedalant, si convé, sota la pluja, va arribar a casa.
Havia quedat dissabte, a les 9 del matí per anar a recollir la segona cadira, de vímet, amb coixí.
Dissabte li va anar bé llevar-se d’hora per posar-se en marxa.  Els quedava fins l’endemà a la nit per encaixar totes les coses que tenien a la casa de la llum, de finestrals grans, i que els havia acollit i facilitat els primers mesos a la ciutat gran i petita, cultural, agradable. 
A les 9 i molt pocs minuts trucava al número 35.  La dona obria la porta, dient en Neerlandès que perfecte, “les nou precises!”.  Tenia la segona cadira de vímet amb coixí a l’habitació de llit individual d’entrant a ma dreta.  A una de les primeres frases, ella li va explicar que parlava “una mica de Nederlands”.  I la dona dels Països Baixos va dir: “Ets d’un altre país?”.  Després de parlar una estona dretes al costat de la cadira i amb la porta oberta, totes dues van acabar conversant sobre el color que dominava la sala d’estar, sobre tenir plantes fàcils de cuidar, sobre instants de vida de l’una i de l’altre.  Una vegada més se n’adonava que la vida li havia posat al davant aprendre nous idiomes.  I que ric poder-se comunicar i poder compartir una conversa i la riquesa humana  en més d’un idioma, sense dominar-los encara.
Va tornar a casa, pedalant amb la cadira de vímet, esqueixos d’una planta fàcil de cuidar i una pantalla càlida per un llum penjant.

divendres, 5 de setembre del 2014

Taller gestáltico en Amsterdam: "Sueños" (3a. edición)


El mundo de los sueños, que lo creamos noche a noche, siempre ha causado mucha curiosidad. Hay diferentes teoría y el tema ha sido investigado des de muchas perspectivas. Pasando por culturas ancestras como los Jíbaros, pasando por Freud, Jung, la Gestalt, etc.

En este taller nos centraremos en la manera en qué lo ha estudiado y trabajado la perspectiva de la Gestalt.  Habrá una parte teórica y otra práctica para adentrarnos en el tema, en la actividad onírica. Abordaremos qué nos pueden estar diciendo los sueños, qué puede representar un sueño repetido, o uno que tuviste hace años y lo sigues recordando, qué puede significar no recordarlos, etc.

En la segunda parte, habrá un espacio para quien quiera trabajar un sueño propio.
El taller está abierto tanto a personas que ya han participado en otras ediciones como a personas que no.

Traer ropa cómoda, libreta y bolígrafo. NO es necesario tener experiencia en el tema. 

FECHA: Viernes, 21/11/2014 de 18 a 20 h. 
LUGAR: Amsterdam  (Sala a 5 minutos de la estación central).
APORTACIÓN ECONÓMICA: 20 euros. 

Inscripción necesaria. Las plazas son limitadas. 
¡Si estás interesad@ reserva la tuya lo antes posible! También contáctame si tienes cualquier duda: sfjansa@gmail.com // 0617381600

En mi página web www.sfjansa.wix.com/silviafontjansa podrás encontrar más información sobre la terapia Gestalt y también podrás saber un poco más sobre mí. 

 Sílvia Font Jansà - Terapeuta Gestalt-

Taller Gestáltico en Amsterdam: "Mueve tu cuerpo para augmentar tu espacio interno"


A menudo, con los años hemos perdido la conexión natural con nuestro cuerpo y esto muchas veces nos lleva también a una desconexión de nuestro sentir y de nuestro actuar. 

En este taller, nos moveremos libremente. No hay maneras incorrectas o incorrectas de hacerlo, y pondremos atención en qué cambia en nuestro ser cuando recuperamos la conexión con nuestro cuerpo y con el movimiento, la respiración, las sensaciones, etc.  A la vez, tendremos en cuenta las dificultades de movernos libremente; las resistencias que pueden surgir nos hablan de resistencias también a otros niveles.  No nos las saltaremos sin tenerlas en cuenta: las escucharemos y las trataremos con cariño.

 “Sólo al movernos podemos conectar la necesidad que el sentimiento manifiesta al entorno donde las necesidades pueden completarse”. Kepner 

Traer ropa cómoda, libreta y bolígrafo. NO es necesario tener experiencia en el tema. 

FECHA: Viernes, 17/10/2014 de 18 a 20 h. 
LUGARAmsterdam (sala a 5 minutos de la estación central).
APORTACIÓN ECONÓMICA: 20 euros. 

Inscripción necesaria. Las plazas son limitadas
¡Si estás interesad@ reserva la tuya lo antes posible! También contáctame si tienes cualquier duda: sfjansa@gmail.com // 0617381600 

En mi página web www.sfjansa.wix.com/silviafontjansa podrás encontrar más información sobre la terapia Gestalt y también podrás saber un poco más sobre mí. 

 Sílvia Font Jansà - Terapeuta Gestalt-

Grupo de Crecimiento Personal EN AMSTERDAM

Encuentros de Terapia Gestalt en grupo, para tratar aspectos de nuestro día a día, relacionados con el autoconocimiento y el crecimiento personal, de forma vivencial .  Por ejemplo: 
- relación con un/a mismo/a y con las  otras personas, respuestas automáticas
- toma de decisiones,
- emociones (alegría, tristeza, rabia, afecto, etc.),
- agresividad,
- ansiedad, etc.

Se trata de crear un espacio seguro y respetuoso en el que la confidencialidad es un principio básico para poder establecer la confianza dentro del grupo. Para ello es necesaria la comunicación honesta y abierta, que se va creando sesión a sesión.  Todo ello con un acompañamiento terapéutico cercano y profesional.
Participar en un grupo de estas características puede aportarte: 

- Conocerte mejor, conectarte con tus necesidades, 
- Clarificar conflictos y dudas actuales o pasadas,
- Mejorar la calidad de las relaciones con tu entorno,  
- Pertenencia a un grupo, dar y recibir apoyo, etc.

"(...) El crecimiento en términos gestálticos, es un proceso de auto-aceptación y auto-confianza (...)". Celedonio Castanedo

Dirigido a personas que hablan y entienden el español. 

No hace falta tener experiencia previa.  Grupo continuado de septiembre a diciembre de 2014.

FECHAS DE LOS ENCUENTROS (de 18:45 a 20:45h.) (pendientes de confirmar):

Octubre: 21, Noviembre: 4 y 18, Diciembre: 2 y 16. 
APORTACIÓN ECONÓMICA mensual : 55 euros -50 euros si se abonan dos meses seguidos- (A abonar la primera sesión del mes).
Lugar: Amsterdam (sala a 5 minutos de la estación central).
- 1a. entrevista individual (gratuita y sin compromiso).  Contáctame para pedir hora y/o inscribirte: sfjansa@gmail.com // 0617381600
Inscripción necesaria.  Las plazas son limitadas.  ¡Si estás interesad@ reserva la tuya lo antes posible!
En mi página web (www.sfjansa.wix.com/silviafontjansa) podrás encontrar más información sobre la terapia Gestalt y también podrás saber un poco más sobre mí. 
** El grupo se realizará si hay un mínimo de 3 personas **

Sílvia Font Jansà - Terapeuta Gestalt-

dilluns, 1 de setembre del 2014

Infusió 1 de setembre - Infusión 1 de septiembre

[CAT] Intrínsecament els dies 1, els dilluns, el mes de setembre marquen un inici.  I avui és dilluns 1 de setembre.

He començat el dia amb una infusió de gingebre, farigola, mel i llimona.  Picant i dolça.  Bona per la vitamina C, les propietats antibacterianes de la mel i la farigola que vindrien a actuar com a antibiòtics naturals i les propietats antioxidants i l'energia i escalfor que aporta el gingebre.  La barreja dels 4 ingredients (plens de propietats beneficioses per la salut) o només d'alguns d'aquests, pot anar molt bé per principis d'encostipats i per moltes altres coses.  Jo me l'he fet des de divendres començo a tenir congestió, mocs, tos i estornuts. 

I mentre la prenc, aprofito per tornar a mi i focalitzar el mes de setembre i aquets nous petits començaments (i continuacions).  I per viure també aquest precís moment, present i programar el que faig avui.

Com ha estat per tu començar aquest dilluns 1 de setembre?  

[ESP] Intrínsecamente los días 1, los lunes, el mes de septiembre marcan un inicio.  Y hoy es lunes 1 de septiembre.

He empezado el día con una infusión de jengibre, tomillo, miel y limón.  Picante y dulce.  Buena por la vitamina C, las propiedades antibacterianas de la miel y el tomillo que vendrían a actuar como antibióticos naturales y ls propiedades antioxidantes -entre muchas otras- i la energía que aporta el jengibre.  La mezcla de los 4 ingredientes (llenos de propiedades beneficiosas para la salud) o sólo de algunos de estos, puede ir muy bien para principios de resfriados y para muchas otras cosas.  Yo me la he preparado porque des del viernes comienzo a tener congestión, mocos, tos y estornudos.

Y mientras la tomo, aprovecho para volver a mi y focalizar el mes de septiembre y estos nuevos pequeños inicios (y continuaciones).  Y para vivir también este preciso momento, presente y programar lo que hago hoy.

¿Cómo ha sido para ti empezar este lunes 1 de septiembre? 

dijous, 28 d’agost del 2014

Rojo, gris, azul, verde [Vermell, gris, blau, verd]


Y ella sale a sacudir ritualmente el mantel de la cena. Son las seis y doce minutos de la tarde.  A través de las ventanas que dan a un paisaje verde, con caballos oscuros, vacas blancas y negras, una antigua chimenea industrial y una lengua que sale del Río Waal, entra luz.  Es final de agosto y hy brilla el sol.  Verde gracias a la lluvia, habitual, que con constancia riega manzaneras, árboles, campos de diferentes cultivos; que riega el río mismo.

Debajo de su casa, una casa rectangular, grande, sólo de un piso (por la parte de delante), en el otro nivel, por el cual se puede entrar por un camino que la circunda y hace un poco de bajada (no veo si dentro o fuera en la calle) se percibe algo que interpreto como una máquina de soldar.  Me llega el olor de tostado del material que trabajan.  Unos metros más allá un campo inmenso de manzaneras bien alineadas, y quizá rociadas con algún veneno –pienso-… qué lástima, el olor de las manzanas maduras.  Hay en el árbol y en el suelo.  Son rojas.  La carretera gris asfalto, el cielo azul claro, el color predominante el paisaje verde.

[I ella surt a espolsar ritualment les estovalles del sopar.  Són un quart menys 3 minuts de set de la tarda.  A través de les finestres que dónen a un paisatge verd, amb cavalls foscos, vaques blanques i negres, una antiga ximenea industrial i una llengua que surt del Riu Waal, hi entra llum.  És final d’agost i avui brilla el sol.  Verd gràcies a la pluja, habitual, que amb constància rega pomeres, arbres, camps de diferents cultius; que rega el riu mateix. 


Sota casa seva, una casa rectangular, gran, només d’una planta (per la part del davant), a l’altre nivell, que s’hi pot entrar per un camí que la voreja i fa una mica de baixada (no veig si dins o fora al carrer) s’hi sent algo que interpreto una màquina de soldar.  M’arriba l’olor de torrat del material que treballen.  Uns metres més enllà un camp immens de pomeres ben alineades, i potser ruixades amb algún verí –penso-…quina llàstima, l’olor és de pomes madures.  N’hi ha a l’arbre i n’hi ha a terra.  Són vermelles.  La carretera gris asfalt, el cel blau clar, el color predominant el paissatge el verd].

dijous, 21 d’agost del 2014

Fragments a l'atzar - Fragmentos al azar

Escullo un llibre a l'atzar, sentint si em vé de gust; escullo una pàgina a l'atzar; poso una música que em vé de gust aquest matí i en aquest moment.  [Escojo un libro al azar, sintiendo si me apetece; escojo una página al azar; pongo una música que me apetece esta mañana y en este momento].  


"ABRAZAR LA VIDA. Mujer, ecología y desarrollo." Vandana Shiva

                 "(...) Howard pudo enseñar al mundo la agricultura sostenible porque tuvo la humildad de aprenderla de las prácticas de los compesinos y de la naturaleza misma.  Descubrió que la forma más eficaz de controlar las plagas es el métido no violento basado en el principio femenino de elaborar la resistencia de las plantas a las plagas, en vez de atacarlas.  (...)  El sistema tradicional de producción de alimentos (que el mundo reduccionista ha declarado no científico) logró controlar las plagas merced a una serie de medidas entre las que figuran la elaboración de la resistencia de las plantas, la rotación y combinación de cultivos y la formación de hábitats para los depredadores de plagas en las granjas, en los árboles y en las cercas de plantas.  (...) En condiciones de estabilidad ecológica, se alcanzaba un equilibrio entre plantas y plagas, mediante competencia, selección y relaciones naturales entre depredador y presa.  Por lo general las mujeres resultan ser importantes fuentes de conocimiento tradicional acerca de los procesos ecológicos esenciales y las relaciones entre las plantas.  Por ejemplo, las indias kayapes de la cuenca del Amazonas tienen un ritual en el cual se pintan la cara con hormigas durante el festival del maíz.  El tema principal del festival es alabar a las hormigas coloradas por ser guardianas de los campos y amigas de las mujeres. (...)"
Viu aquí, és a dir, relaciona't més amb lo present que amb lo absent" Precepte de la Gestalt